Zima, to pora roku, która przysparza kierowcom wielu kłopotów na drodze. Zaśnieżone i oblodzone drogi sprawiają, że koniecznością staje się posiadanie opon przystosowanych do tych trudnych warunków zimowych. Większość kierowców przekonała się, że jeden typ opony nie może sprostać w optymalny sposób różnym warunkom pogodowym.
Klasyczne opony zimowe zostały zaprojektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: opadów śniegu, gołoledzi czy błota pośniegowego. Specjalna receptura mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach oraz specyficzna rzeźba bieżnika (z dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych) zapewniają bardzo dobrą przyczepność na błocie pośniegowym i śniegu, co zdecydowanie poprawia takie elementy jazdy jak: kierowalność, hamowanie czy przyśpieszanie.
Ciekawe jest to, że opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie. Decyduje o tym otwarta rzeźba bieżnika oraz większa głębokość w porównaniu z oponami letnimi. Dodatkową zaletą kierunkowych opon zimowych (np. Dębica Frigo Directional) jest specjalny układ rowków, który zapewnia optymalne odprowadzenie wody.
Generalnie rzecz biorąc w warunkach zimowych opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach związanych z bezpieczeństwem jazdy. Warto zaznaczyć, że zmiana opon letnich na zimowe jest szczególnie ważna, gdy samochód wyposażony jest w opony letnie typu „high performance” (opony o symbolach prędkości H – 210 km/h i wyższych, np. Dębica Furio). Wynika to z tego, że opony skonstruowane do eksploatacji przy bardzo wysokich prędkościach wymagają stosowania sztywniejszych mieszanek gumowych, które zmieniają właściwości już poniżej temperatury +10 st. C. Wtedy to guma przypomina bardziej plastik niż gumę i często dochodzi do poślizgów. W Polsce większość kierowców używa letnich opon typu „standard” o niższym symbolu prędkości T (do 190 km/h, np. Dębica Passio), dla których z punktu widzenia zmian właściwości mieszanki temperaturą graniczną jest +7oC. Tradycyjny okres stosowania opon zimowych to: „od Świąt Wszystkich Świętych do Świat Wielkanocnych”.
Podsumowując, zmiennej aury za oknem nie można lekceważyć a wymiany opon na zimowe należy dokonywać w odpowiednim czasie. Najlepszym i najprostszym wskaźnikiem jest temperatura otoczenia. Kiedy zaczyna spadać do +7ºC znak, że czas na wymianę letniego ogumienia na zimowe.